De dagen worden korter, de bladeren vallen van de bomen: de winter is terug en daarmee ook de lastigere rijomstandigheden. Hierdoor vinden steeds meer ritten in het donker plaats, zowel ’s ochtends als ‘s avonds. Als het donker is, doen alle voertuigen hun koplampen aan, maar zoals blijkt uit een studie van Touring en ADAC, zegt 34% van de Belgen vaak verblind te worden door de koplampen van andere voertuigen. Verblinding door koplampen is niet alleen hinderlijk, het is een reëel gevaar voor de verkeersveiligheid.
Dit soort situaties veroorzaakt grote stress bij 20% van de ondervraagden en leidt er zelfs toe dat 18% van hen niet meer wil rijden in het donker. Dit toont hoe kritiek de situatie kan zijn voor bijna een vijfde van de automobilisten. Dat is een enorm aantal.
Welke oorzaken?
Het is gemakkelijk om oorzaken van verblinding te vinden. Het zijn er meerdere en ze verschillen soms sterk. De eerste oorzaak van verblinding is, niet verrassend, verkeerd afgestelde koplampen. En niet zomaar een beetje. Volgens cijfers van de technische keuring falen bijna 400.000 voertuigen per jaar om deze reden voor de keuring. Volgens Touring kunnen verblindende koplampen ernstige ongevallen veroorzaken, omdat deze situatie het zicht van verblinde bestuurders verhindert. De helft van hen zegt zelfs grote moeite te hebben om de weg te zien wanneer ze verblind worden.
Advertentie – lees hieronder verder
Het (onjuiste) gebruik van de grootlichten veroorzaakt de meeste klachten (77%) over verblinding. Dimlicht lijkt een minder groot probleem te zijn (27% van de klachten). Bovendien is de nieuwste generatie led-koplampen zeker efficiënter dan zijn voorgangers, maar ze veroorzaken ook meer verblinding. Daarom is het belangrijk om de verlichting van je auto regelmatig te laten controleren.
Ook fietsen
Niet alleen auto’s zijn verantwoordelijk voor verblinding. Elektrische fietsen spelen ook een grote rol in deze ergernis. 17% van de ondervraagden zegt verblind te zijn door fietsverlichting. Dit komt deels omdat fietsen uitgerust zijn met krachtige lampen die niet altijd goed gericht zijn. Hetzelfde geldt voor de helmen van fietsers, die soms lichten hebben vooraan.
Touring vindt dat fietsers de hoogteregeling van hun koplampen moeten aanpassen om andere weggebruikers niet te verblinden. Maar hiervoor zijn ongetwijfeld regels nodig die nu nog niet bestaan. Welk gebied moet de verlichting van een fiets bestrijken? Op welk moment van de dag moeten ze ingeschakeld worden? En wat is het maximale vermogen dat de koplamp in kwestie mag hebben? Hier bestaan vandaag geen regels over. Gezien de toename van het aantal fietsen de afgelopen jaren, is het misschien tijd om erover na te denken.
Onvoldoende straatverlichting?
Tot slot is een van de andere factoren die automobilisten ‘s nachts hinderen de kwaliteit van de straatverlichting. Vrij verrassend is dat 26% van de Belgen zegt ontevreden te zijn over de straatverlichting. Dat komt omdat veel lokale overheden sinds de energiecrisis hun straatverlichting na een bepaald uur hebben uitgeschakeld, net als op sommige snelwegen. Verkeersinstituut VIAS is nooit overtuigd geweest van het nut om wegen ‘s nachts verlichten, simpelweg omdat het automobilisten een vals veiligheidsgevoel en ze de neiging hebben minder op te letten. Touring is echter wel voorstander van het volledig inschakelen van de straatverlichting ’s nachts in geval van moeilijke weersomstandigheden (regen, sneeuw), wegwerkzaamheden of ongevallen.
Het klopt dat België op dit vlak nog altijd de uitzondering is in Europa en zelfs in de wereld. Momenteel worden veel verlichtingssystemen vervangen door led-lampen, die krachtiger zijn maar ook schadelijker voor het milieu, omdat de krachtige lampen de omringende biodiversiteit schaden. De discussie zal dus nog even duren. In afwachting kun je je koplampen laten afstellen bij de grote garageketens voor 15 tot 20 euro.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be